tisdag 22 december 2009
Presenter man inte vill ha
Hoo hoo på er, idag är det TISDAG. Den 22:a dec. Och jag tar tillfället i akt att vara riktigt gnällig såhär ett par dar innan julgemytet måste brista ut. Det gäller PRESENTER. Det gäller ERBJUDANDEN. Häromdagen blev jag stoppad av en kille som absolut ville pracka på mig ett tele2-abonnemang. "Du får en PRESENT!" vädjade han.
Någon mer än jag som håller på att få spatt på allt oönskat "bonusmaterial" som erbjuds oss istället för god service? Priset tar SL, Stockholms lokaltrafik, som just nu använder en del av de pengar de fått in på sina hutlösa biljettpriser (förmodar jag) till att sätta upp jättestora affischer där de TACKAR oss för att vi reser miljövänligt och erbjuder oss tack-presenter i form av gratis nedladdning av diverse ljudfiler. Vad kostade alltså den kampanjen? Vem blir jättejätteglad av presenterna och får en liksom mysigare bild av SL?
SJ, ett annat mysföretag med hutlösa priser, har länge erbjudit oss "flexibilitet" (ja, de är fräcka nog att kalla det så) i form av ett biljettprissystem där den som vill ha en någorlunda billig biljett dels bör vara ute i orealistiskt god tid, dels måste acceptera att den billigare biljetten inte kan bytas om planeringen ändras eller sjukdom utbryter. Tack för presenten (och alla de mysiga erbjudanden som hör till PRIO-kortet, och de två koder som man måste hålla reda på för att utnyttja de hopsamlade PRIO-poängen till en resa).
Ve oss som är urgamla nog att minnas hur det var när man fick god service istället för presenter. Det verkar som om den här trenden har kommit för att stanna, och jag kan se en framtid när fler och fler hakar på den! Varför inte hyresvärdarna? En dag kommer du hem och i din trappuppgång sitter en glamorös affisch: "Vi har höjt din hyra med 300 kronor och vill nu tacka för att du väljer att bo kvar hos oss. Därför vill vi gärna ge dig en julklapp. Välj själv:
1. En praktgädda i gummi som sjunger "Helan går".
2.En spindelmannendräkt i storlek 120.
3. En helårsprenumeration på valfri pokertidning.
4. En årsförbrukning foder till vandrande pinnar.
Vad beträffar "Posten" så väntar jag mig att nästa steg efter brevlådornas nedmontering och helgtömningens avskaffande ska bli "Flexibel Självutlämning", dvs man får hyra en cykel i postens färger och själv dela ut sina försändelser. I present får man en nerladdning av virtuella presentkartonger, omslagspapper och snören att slå in sina virtuella julgåvor i. Sugen på virtuell julchoklad, någon?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
De e bra, Inger. På dom jefvlavna
SvaraRaderaSL har världsrekord i grumlighet om man tror sig kunna hitta lämplig transportmedel mellan punk A och B på nätet. Oönskade upplysningar om allt utom vad men egentligen vill veta. Bra, möjligen för SL:s nitiska planerare som sitter och stryker under 10 Guds bud med linjal. Dom får i alla fall betalt. Men, vi andra, då?
SJ:s krypiska tågtider-priser är inte heller längre begripliga och med sorg i hjärtat undrar man var hela svenska folkets Järnväg, tog vägen... urspårad och marknadsanpassad..? Survivl of the fittest..? Djungelmentalitet? Byrokratfnatt?
Posten, ja
SvaraRaderaHäromdan skickade jag en liten julpresent på postkassaservicekontoret på Sveavägen. Kostnaden var 35 kronor och innan jag fick gå fick jag vänta på ett kvitto som bestod i ett helt, nästan fullskrivet A4-papper. För några frimärkens skull. Visst var det bättre förr..? Ju förr, dess bättre!
SJ har, beklämmande nog, prisats för sitt nya biljettsystem. Det där med att man kan resa billigt om man är ute i god tid. Tyvärr verkar inte det systemet gälla mellan Stockholm och Malmö. 90 eller 120 dagar i förväg spelar ingen roll. Biljetten kostar ändå skjortan. Vilket medför att fler tar billigare flyg, vilket i sin tur bidrar till mer miljöförstöring. Ergo: SJ är miljöbovar.
SvaraRaderaGermaine Greer tycker inte heller om alla klappar, för övrigt:
http://www.aftonbladet.se/wendela/article6293389.ab