lördag 19 december 2009

Mulla Nasruddin....


...är en figur som sedan gammalt dyker upp i historieberättandet i de arabisk- och persisktalande delarna av världen. Han skildras ofta som en lite "dum" typ, och kan t ex användas för att antyda eller avslöja sanningar om överhet, opportunism och om omedvetenhet hos oss människor i största allmänhet. Vem som vill kan hitta på historier om honom.

Så det har jag också gjort (även om jag blev lite häpen när han plötsligt damp ner i mitt eget huvud häromdan). Såhär:

Mulla Nasruddin lyckades komma in på universitetet (Gud allenast vet hur). Där fick han en karismatisk och känd lärare, X, och ett helt nytt batteri av åsikter och synsätt. När han sedan träffade folk på stan brukade han t ex påpeka för dem att de alla var fria individer som inte borde vara beroende av auktoriteter. Någon frågade honom vad han menade med det och Nasruddin svarade beredvilligt: "Det är min store lärare X som har sagt det och jag håller verkligen med!"

Det var allt för idag (som för övrigt är LÖRDAGEN den 19:e december. Jag vet inte hur man ändrar på bloggens tidsangivelser som tycks gälla en helt annan zon än Sverige). Det är snart dags att åka hem till karln och baka pepparkakshus och göra miljoner chokladmöss tillsammans med honom och hans livaktiga döttrar. Yihaaa, julpyssel!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar