onsdag 23 december 2009

Julpyssel



























Tro det eller ej, men Dessa Chokladmöss Har Jag Tillrett! Det måste väl ändå ses som det yttersta beviset på Lättsamhet (se tidigare inlägg). Dock undviker jag vetegluten så istället för smulade chokladkex/kakor använde jag glutenfria digestivekex vilket gör att de smakar... ja, KEX, då. Å andra sidan nänns man ju knappt äta de gulliga små liven... (om en vecka möglar de och blir dessutom luddiga).

Även Karlen var barnsligt förtjust i pysslandet och åstadkom under glada utrop (trots avancerad snuva) mängder av knäck och chokladgodis, medan elvaåriga Clever (hennes blogg-alias här) visserligen under värdiga former gjorde lite rischoklad, men mestadels satt seren i soffhörnet och begrundade Vampyrer (ett ämne jag ska återkomma till, alltså Vampyrer - Clevers integritet ska jag i fortsättningen försöka respektera, eftersom jag inte alls vet om hon vill figurera i blogg).

Här följer recept på lättsamma möss:
Ingredienser: 28 g choklad, helst mörk. 3/4 dl creme fraiche, 2 1/2 dl smulade chokladkex/kakor, 24 silverpärlor(av socker), 24 mandelspån, 12 små bitar kolasnöre, kakaopulver.
1. Blanda choklad och creme fraiche i en skål (i hett vattenbad) med en gaffel. 2. Tillsätt 2 1/2 dl smulade chokladkex/kakor och blanda väl. 3. Låt stelna. 4. Täck ett fat med kakaopulver. 5. Gör tolv bollar av vardera 1 matsked smet, forma till möss och rulla dem i kakaon. 6. Sätt dit ögon, öron och svansar (silverkulor, mandelspån och kolasnöre). 7. Förvara i kylskåp, högst en vecka.

Slutligen, såhär dan före dan: vill ni se hur Tomten egentligen ser ut, finns han (21 dec) på kretiochpleti.wordpress.com
Vad fotografen än påstår, tror jag att detta är den gamla griniga tomte som förr bodde under förstutrappan och direkt dödade den enda kon om han fick bränd gröt på julafton. Vad han gör i dessa tider vet jag inte: slår ut internetuppkopplingen????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar