fredag 22 januari 2010

Boktips: isländskt, kinesiskt



Skugga-Baldur : en oförglömlig och sällsam liten bok av isländska Sjón. På ett kargt, avskalat språk frambringar den laddade bilder och en närmast rå (ibland nästan outhärdligt) men ändå underligt vacker stämning; som poesi. Myt, vardag, gåtfullhet, obönhörlig natur, drama, blottad strupe, beröring. Känns som att läsa poesi, men är prosa. Skapar en besynnerlig blandning av bävan, förskräckelse, mörker, ömsinthet och hisnande ("hisning"?) i bröstet. Påminner möjligen något om norska Tarjei Vesaas som jag nämnde tidigare. Med en snudd av Lennart Sjögren. Men mest är den ojämförlig. Jag säger inget om handlingen mer än att det är isländskt artonhundratal, och minst sagt utsatta människor. Var beredd på överraskning som smyger sig på.


Xiaolu Guo - Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande

Den kinesiska författarens (och filmregissörens) bok är intelligent, avväpnande och oavbrutet underhållande, och har ett tonfall, en uppkäftig och nyfiken livsnerv, som gör åtminstone mig omväxlande varm, uppiggad och sorgsen.

Zhuang, från liten kinesisk by, har sänts till London av sina föräldrar för att studera engelska. Träffar engelsman, tycke och passion (och många kulturmissförstånd) uppstår. En av poängerna med boken är att det är Zhuang själv som är berättaren; hon skriver först på synnerligen knagglig engelska (eller svenska då; översättningen är lysande men troligen är den ännu roligare att läsa på engelska vilket jag ej har gjort) och så småningom på allt mer uppfinningsrik sådan.

Jag älskar sådana språkhyss ( jfr rysk-engelskan i Jonathan Safran Foers "Everything is Illuminated") Kan på alla sätt rekommendera denna bok! (Och även Safran Foers förresten)

Återkommer med flera tips när tid finns!

3 kommentarer:

  1. Kan helhjärtat instämma i dessa rekommendationer. Även Sjóns följande bok på svenska - "Fisk och kultur" är mycket läsvärd.
    Vad gäller Guo så är hon ju också filmare - hennes senaste "She, A Chinese" visas inom kort på Göteborg Film Festival. Den ska jag se!

    SvaraRadera
  2. Om jag inte minns fel har James Joyces Porträtt av konstnären som ung samma uppbyggnad som Guos bok. Ju äldre huvudkaraktären blir ju mer komplicerat blir språket.

    SvaraRadera
  3. Sjón har jag missat, men Guos bok är ju verkligen en liten pärla. Rolig och melankolisk samtidigt, vilket inte är det lättaste.

    SvaraRadera