fredag 8 april 2011

Tant Inger och musiken



Nytt album med Paul Simon släpps 12 april (men oooo, en så fånig video, fast låten gillar jag skarpt, det är otroligt hur han fortfarande utvecklas och förnyar sig och alltid känns fräsch!!!).

Kul var det också att öppna DN i morse och se Kate Bush´s nylle och läsa om nygammal cd, nya versioner av gamla låtar. Synd att det stod mer om hennes image än om musiken bara....

I övrigt så gillar jag PJ Harveys senaste Let England Shake, hon överraskar igen (den förra hade jag lite svårt för men White Chalk är jag förtjust i).

Vi gamla musiknördar blir så trötta av det som mals fram i affärer och på matställen... musik som låter som om den trycktes fram ur samma trötta standardiserade påläggstub, som ständigt samma räkost (eller vad det nu är). Och ofta tröttande högt.

En vän i min ålder berättade att hon (vänligt) frågat en restaurangvärd om folk verkligen ville ha på så hög musik och han svarade: "Ja det vill de, de kan inte prata annars." Hon betvivlade detta och han förklarade då att de helt enkelt blev för GENERADE för att kunna prata med varandra om det var tystare.

Man är en gammal stöt. Man gillar en del relativt ny musik också. Men inte sån som låter som om den kläms fram ur den där standardiserade tuben.

Jo, och Lucinda Williams kommer med ett nytt album också.

Nu ska jag sätta på mig bäddjackan, hårnätet och tantnattlinnet och lägga mig och drömma om the good old days.

Fast nu såg jag att The Unthanks också släpper en ny platta. De är ju unga. Och bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar