söndag 7 mars 2010

Pojkar och flickor

Jo (an kommentarer till föregående inlägg). Jag håller med om att det finns en "hetskampanj" mot rosa som jag ABSOLUT inte vill delta i... Det finns definitivt större anledning att oroa sig över "pojk-stuket". Leksaken ovan fotograferade jag i en leksaksaffär i Södertälje, i pojkavdelningen, där den stod tillsammans med många liknande figurer. Man kan fråga sig vad som s a s händer när monstret ovan träffar de två varelserna nedan, som jag fann i "flickhyllan"... Heja "Titt-myran" och de daghem/skolor som jobbar för att motverka dumma & stereotypa könsroller...

5 kommentarer:

  1. En väninna ville ha en leksakstraktor men hennes föräldrar skulle absolut köpa en docka. Inte ens när hon döpte dockan till Traktor förstod de.

    SvaraRadera
  2. Sedär! Själv fick jag en yllemössa som jag prompt döpte till "Killar-och-sticks". Det hjälpte inte heller, det blev den som gällde när det var kallt... till min mors försvar kan väl sägas att det var en ovanligt fin och troligtvis rätt dyr mössa (vilket syns på foton, för mitt vuxna öga). Tror nog jag lärde mig uppskatta den, men den hette fortsatt "Killar-och-sticks" tills den blev utsliten..

    SvaraRadera
  3. Tur nog hade jag en lillebror som fick det rymdlego jag önskade mig. Eftersom jag var större än han kunde jag leka med det nästan så mycket jag ville.

    SvaraRadera
  4. Min son hade ett par rosa mjukisbrallor när han var i 1,5-årsåldern (vi hade köpt en låda barnkläder på loppis, och för oss var det "hela och sköna" som gällde, att det var olika färger, både blått, gult, svart, vitt, grönt och rosa var ju bara trevligt för omväxlingens skull). Den (kvinnliga) personalen tog oss åt sidan och hade ett allvarligt snack med oss om olämpligheten i rosa byxor på pojkar...

    SvaraRadera
  5. När utspelade sig detta, Nilla??? Man ryser....

    SvaraRadera