fredag 12 mars 2010

Mer om färger...och apor...

Pennlådan som gör mig hög - Faber-Castells "Polychromos" ljusäkta kvalitetspennor. Att skissa fritt med dehär färgpennorna - etthundratjugo stycken! - känns som frihet och jag blir glad bara jag tänker på dem! (kanske borde den här bloggen heta "Edelfeldts bildblogg" just nu eftersom jag för närvarande håller på mera med bild än text, vilket ofta avspeglas här.)

På bilden kom också ett litet aphuvud med (se även nedan). Det är av Torsten Molander och den lilla apan (Rhesus? Babian?) fann han i Zoologiske Have i Odense, Danmark.
Torsten gör extremt fina skulpturer och bilder, ofta av just apor och alltid med förebilder ur verkliga livet, som han verkligen ser till att våglängda in sig på. Se www.torstenmolander.se/

Om honom berättas att en gång, när han tecknade av en lydigt poserande gorilla i en djurpark, sagda gorilla plötsligt fick en speciell glimt i ögat, varpå den lämnade den plats där den suttit - och en lång arm sträcktes ut efter Torstens block som gorillan sedan försökte använda sig av på samma vis som Torsten hade gjort, uppenbarligen för att han ville porträttera Torsten?

Jag har hört storyn i andra hand och jag vet att örebro-konstnärer läser den här bloggen så kommentera gärna om jag missförstått något...

Det fina lilla aphuvudet berör mig starkt, det är så ömsint gjort och även jag har ett gott öga just till apor!

3 kommentarer:

  1. Åh vilka fina apskulpturer. För en tid sedan såg jag en film som jag tror hette "Den sista orangutangen", gick nog på Kunskapskanalen.
    Den visade på de sorgliga konsekvenser det får för de utrotningshotade orangutangerna när regnskogen skövlas och deras "hem" försvinner. Filmen var så oerhört gripande och sorglig, man fick ( utan jobbig speakerröst )följa speciellt en orangutangs öde och bilderna på detta utsatta djur som inte förstod vad som hände har etsat sig fast och ledde till att jag blev orangutangfadder (kan man bli genom WWF).

    SvaraRadera
  2. Fy Satan, vilket fint pennskrin! *stort vill-ha* Vad kan en sån liten dyrgrip kosta då, tro? Senast jag var inne på Dekorima och tittade på färgpennor upptäckte jag att de numera verkar vara värda sin vikt i guld.

    SvaraRadera
  3. Hupp, det kostade 1500. Jag tog ett djupt andetag och köpte (behövde dem ju för min konstutövning). Men det finns skrin med färre pennor i som är billigare.

    SvaraRadera