onsdag 5 maj 2010

KUNGLIG våryra!


Uj, vad kungligt det är överallt! Jag motstår frestelsen att lägga in en länk till det antiroyalistiska skrattpiller (kungen i olika hattar, med tydliga implikationer an hans roll, trivsel och ev. obekväma lojaliteter) som just nu cirkulerar på nätet...det verkar redan ha fått en sådan spridning att det nu kan sägas vara "old hat".

Istället kommer jag att tänka på min kära lilla mamma. Under sin livstid var denna klipska och egensinniga dam fullständigt orubblig i sitt intresse för kungligheter. Inte så att hon överdrev, men det rådde aldrig något tvivel om att dessa hade sin givna plats och ej kunde avskaffas eller ersättas. Brickan nedan ärvde jag av henne och jag tror att hon i sin tur ärvt den av SIN mor. Kanske hade intresset med stabilitet att göra; något som var konstant.... själv får jag associationer till sådant som bokmärken och dockskåp... dockor, symboler som vi kan fylla med vad vi vill, sådant vi önskar eller vill fantisera om.

Och så har jag svårt att känna något brinnande engagemang vare sig för eller emot. Jag menar, vem blir Sveriges president? Kan ni se kakburkar med Reinfeldts eller Sahlins nylle på? För vem som än bebor vårt projektions- eller trygghetsbehovs dockskåp, så tycks vårt intresse för sådana "kakburkar" vara oändligt. Ibland större än behovet av att veta vad som är inuti kakburken. Just nu finns det ett pokerface där, på den politiska kakburken: det perfekta kakburksfejset Fredrik R (med kumpaner). Och kakburkstexten den enkla "Ja, men VI har en annan uppfattning. Punkt.", som svar på framlagda dilemman, undersökningar och fakta som inte stämmer med regeringens agenda.

Men det var inte det jag skulle skriva om, ju. KUNGLIGA kakburkar var temat. Se hur tidningarna fylls med kunglighet! Och hur en stor del av det resterande spaltutrymmet fylls av texter om hur fånigt eller dumt det är med kunglighet. Jag är fast besluten att fylla i resten av utrymmet med text om hur fånigt det är BÅDE med text om kunglighet OCH text om hur fånigt det är med kunglighet. Så har vi enats om att, tillsammans, oavsett åsikt, skapa en jätteproppen Kunglighet överallt detta valår...

Nedan, under den Kungliga Chokladasken, finner ni bilder ur maskeradaffären Buttericks skyltning här i Stockholm (välj själv tolkning). Själv tänker jag rösta på Kung Ubu, tror jag.







5 kommentarer:

  1. Det blir lite lustigt att sitta så här i England, royalismens epicenter och få glimtar från prinsesshysteri från gamla hemlandet. Det verkar alldeles för mycket, även om det i brittiska termer är ingenting. Här i landet försvarar jag de mänskliga dragen hos SVeriges kungafamilj - tycker det är kul med en kung som är lössläppt nog att sitta och hoppa på bänken och vinka på Sveriges handbollmatcher och så vidare. Engelsmannen begriper inte ett dugg, och tycker det är alldeles normalt att en drottning bara rör på underarmarna, och detta endast från galavagn och slottsbalkong. Fast, man älskar att driva med kungahuset här, och gör det alldeles vansinnigt roligt. Nu blir jag sugen på KGs hattparad, jag som missat den totalt!

    SvaraRadera
  2. Okay, especial offer especially for you:

    http://www.zverige.com/kingkong/

    Funkar nog inte som länk, du får skriva in det helt enkelt, antar jag... Ha det kungligt kul!

    SvaraRadera
  3. En annan rolig parodisida som riktar sig mot nämnda Reinfeldts parti:
    http://networkedblogs.com/3Ay2V

    SvaraRadera