lördag 6 februari 2010

Originellt

Claude och François-Xavier Lalanne (verksamma under namnet Les Lalanne) är ett franskt konstnärspar som jag tar med här för att understryka att man naturligtvis kan vara BÅDE fantasifull/egensinnig och estetiskt inriktad/professionell.... Ja, för att s a s balansera det tidigare inlägget om egna världar... där det kunde verka som om jag faller i farstun såfort något original har knåpat ihop något tillräckligt udda hemma i stugan. Måste ju erkänna att jag har en stor förkärlek till det "udda" och självlärda konstnärskapet (mycket, tror jag, för att det alltså försätter mig i kontakt med ett slags "barndomsmagi" som känns mycket kreativ). Men magin (och lekfullheten!) kan självklart finnas där även i det utsökta, skickliga och formmedvetna.

Samma med musik: inget hindrar att man gillar både Tyrannosaurus Rex och CocoRosie och Bach och Palestrina.... ju fler aspekter av saker man kan njuta av, desto rikare blir livet....

Beträffande Les Lalanne finns det inte så jättemycket att hämta på nätet (en del finns det), men blir man nyfiken finns det en bok; "Les Lalanne" av Daniel Marchesseau (Flammarion, kring 1996). Speciellt för dem är just hur de sammanviger natur och konst till lätt surrealistiska verk; skulpturer, men också möbler, bestick och annat, lite i Meret Oppenheims efterföljd....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar