onsdag 28 juli 2010

Höstboken



Vad jag förstår så finns den här lilla rackaren redan i bokhandeln nu (AdLibris har den också i nåt undanskymt näthörn). Recenseras nån gång i mitten av augusti; då funderar jag på att tälta i blåbärsskogen, fjärran från vimlets yra.

Gjorde intervju för Sydsvenskan igår och trasslade in mig i långa utläggningar om ditt och datt, ska bli intressant att se vad som kommer ut i andra änden. När man skriver om existentiella temata så kan man få så stora frågor, ungefär "Hur ska det gå för världen?"

Jag blev också fotograferad på Strömparterren här i Sthlm, vid vattnet, och hela mitt synfält fylldes av en skulptur föreställande Erik Gustaf Geijer. Närheten till den gav ett märkligt perspektiv; sedd underifrån såg man den heroiskt öppenarmade gesten tydligt men också närborrarna och de oproportionerligt stora och toppiga bröstvårtorna. Lyckligtvis satt det en liten dam i vackert mönstrad tunika på sockeln och grimaserade åt mig. Solen gassade.

Alla dessa fotograferingar man har gått igenom som kulturpersonlighet med trettiotre år i branschen. Jag vänjer mig aldrig, hur rar fotografen än är. Själva intervjun kändes som en mer avspänd historia - utom att det alltid känns konstigt att försöka förklara vad en bok "handlar om" som man skrivit för att något känns stort och gåtfullt och fullt av frågor... Vi konstaterade båda två att ett samtal känns bättre, och delvis var det vad det blev.

Ser fram emot hösten med blandade känslor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar